Pengeluaran KWSP Akaun 2 Untuk Bayar Hutang Kereta

KWSP merupakan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja yang merupakan antara tabung simpanan persaraan tertua dan yang terbesar di dunia. KWSP membantu tenaga kerja Malaysia menabung untuk untuk persaraan mereka selaras dengan Akta Kumpulan Wang Simpanan Pekerja 1991.

Persoalan utama ialah boleh atau tidak boleh ahli mengeluarkan duit simpanan KWSP untuk bayar hutang kereta? Ramai yang tertanya-tanya sama ada penyimpan boleh mengeluarkan wang KWSP dari Akaun 2 untuk tujuan bayar hutang kereta.Pengeluaran KWSP Akaun 2 Untuk Bayar Hutang Kereta

Pengeluaran KWSP Akaun 2 Untuk Bayar Hutang Kereta

Sebelum menjawap persoalan ini sila lihat terlebih senarai pengeluaran KWSP yang boleh dilakukan secara rasmi.

  1. Pengeluaran Umur 50 Tahun
  2. Pengeluaran Umur 55 Tahun
  3. Pengeluaran Umur 60 Tahun
  4. Pengeluaran Mengurang/Menyelesaikan Baki Pinjaman Perumahan
  5. Pengeluaran Hilang Upaya
  6. Pengeluaran Meninggalkan Negara
  7. Pengeluaran Pendidikan
  8. Pengeluaran Pekerja Berpencen Dan Pengeluaran Pesara Pilihan
  9. Skim Pelaburan Ahli
  10. Pengeluaran Membina / Membeli Rumah
  11. Pengeluaran Simpanan Melebihi RM 1 Juta
  12. Pengeluaran Ansuran Bulanan Pinjaman Perumahan
  13. Pengeluaran Kematian
  14. Pengeluaran Kesihatan
  15. Pengeluaran Haji
  16. Pengeluaran Perumahan Fleksibel
  17. Pengeluaran Perumahan PR1MA

Ramai korang yang tak tahu bahawa duit simpanan KWSP boleh dikeluarkan sebelum dan selepas mencapai umur persaraan. Pengeluaran ini adalah untuk membantu penyimpan membuat persediaan sebelum dan semasa persaraan.

Jadi bagi Anda yang memiliki simpanan di KWSP dan berhasrat nak keluarkan pengeluarkan tersebut untuk tujuan tertentu, bolehlah cuba semak jenis-jenis pengeluaran KWSP diatas.

Dari senarai pengeluaran diatas pengeluaran KWSP akaun 2 untuk bayar hutang kereta tidak berdaftar sehingga boleh dikatakan bahawa pengeluaran KWSP untuk bayar hutang kenderaan tidak dapat dilakukan.

Memang selepas Covid-19 ini, ramai korang yang tidak bekerja sehingga duit untuk perbalanjan pun takde, sedih lah.

Tambahan je, kerajaan Malaysia telah mengumumkan di mana pencarum boleh keluarkan duit EFP berikutan wabak Coronavirus COVID-19. Tetapi untuk seperti urusan beli rumah, bayar deposit rumah dan juga untuk pendidikan.

Menurut kami, sepatutnya time2 Covid-19 ni EPF benarkan ahli buat pengeluaran untuk tampung perbelanjaan bulanan. Sekurang-kurangnya RM1,100 sebulan untuk jangkamasa 5 bulan. Kerana dari mana nak dapatkan sumber kewangan selain daripada akaun EPF sendiri.

Alternatif Untuk Keluarkan KWSP Untuk Bayar Hutang Kereta

Cara ini boleh Anda cuba untuk bayar hutang kereta, pastikanAnda tahu berapa jumlah baki hutang kereta Anda dahulu. Selepas itu sila buat pengiraan.

Cara semak baki hutang kereta boleh dilakukan dengan cara hubungi pihak yang memberikan Anda pinjaman atau melalui sistem CCRIS report.

Beli Rumah

Anda boleh keluarkan duit dalam KWSP untuk tujuan pembiayaan rumah iaitu kos 10% dan juga kos guaman. Selain daripada pembelian rumah juga, Anda masih boleh untuk keluarkan KWSP bagi tujuan mengurangkan pembiayaan pinjaman perumahan.

Sila gunakan kelebihan duit pembiayaan pinjaman perumahan ini untuk bayar hutang kereta Anda.

Pengeluaran i-Lestari KWSP Online

Seperti pernyataan diatas bahawa KWSP membenarkan pengeluaran sebanyak RM500 sebulan untuk membiayai kos atau perbalanjaan yang tidak dijangka semasa covid-19.

i-Lestari boleh membantu Anda untuk meringankan beban hutang kenderaan Anda.

Sila buat pengeluaran i-Lestari sebanyak RM500 dalam 1 bulan. Gunakan duit ini untuk bayar hutang kereta Anda.

Baca juga semakan status pengeluaran i-Lestari KWSP online

Itulah 2 idea untuk bayar hutang kereta Anda, semoga maklumat yang kami kongsi boleh bermanfaat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *